Czy należy spożywać jajka? Jakiego typu mają wartości odżywcze? Czy mają dużo kalorii?

W polskiej kuchni jajka są niesamowicie ważne, więc są podstawą dużej ilości potraw. I bardzo dobrze, bo posiadają bardzo dużą wartość odżywczą oraz smakową. Bardzo dużo mają witamin oraz bardzo zdrowych składników mineralnych.


Z jajek bez problemu możemy przygotować jajecznicę czy omlet, jajka można podać na twardo, sadzone, a nawet po wiedeńsku. Do jajek istnieje cała masa pomocnych przyrządów, dzięki którym można zrobić ciekawe potrawy przykładowo link do sklepu.


Niektórzy mawiają, iż jajko to symbol życia oraz zdrowia i tak naprawdę jest w tym dużo prawdy. To pokarm pełnowartościowy, jaki posiada wszelkie ważne składniki odżywcze, tak potrzebne do budowy oraz regeneracji tkanek. W jajku w związku z tym możemy znaleźć witaminy z grupy B, ale także A, D i E. W jajku jest dobrze przyswajalne żelazo, fosfor oraz wapń. Jajko jest istotnym elementem zdrowej diety, nie zawiera wielu kalorii, ponieważ jedno zawiera ich około osiemdziesiąt. Białko jaja prawie w całości jest wodą, jego dziewięć procent to cenne aminokwasy, zaś jedynie około procenta stanowią węglowodany, witaminy oraz sole mineralne.
Spodki do jajek
Dodał: Alan Cleaver
Na podstawie: http://www.flickr.com

Żółtko to jednakże już co innego, bo w stu gramach jest nawet 350 kalorii. Są tam też tłuszcze, stanowią one sześćdziesiąt procent jego składu. Jednakże, około jedna trzecia z nich to lecytyna, która rozbija tłuszcze oraz cholesterol na cząstki, prze co zapobiega przyczepianiu się ich do ścian naczyń krwionośnych. Jajko posiada całkiem duże ilości cholesterolu. Jest on co prawda niezbędny dla najmłodszych do rozwoju mózgu oraz całego układu nerwowego, jednak osoby, które mają za wysoki poziom cholesterolu we krwi, muszą uważać. Najlepiej gdy ograniczą się do dwóch-trzech jajek w tygodniu. Jednakże nie musimy całkiem rezygnować z jajek, tym bardziej ze strachu przed miażdżycą albo nadwagą.


Jajko zrobione na różne sposoby, to naprawdę świetny pomysł na pożywne śniadanie. Najbardziej zdrowe jest jajko na twardo oraz po wiedeńsku. Najważniejsze jest to, iż robi się je bez dodatków, dlatego organizm trawi je krócej. Pamiętajmy jednak, iż za długie gotowanie powoduje utratę cennych składników. Jeśli chcemy częściej jeść jajka przydatne będą sprzęty, jak ten.
15-10-29 09:02:41
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.